top of page
Zoeken

Wat is journallen?

Ben jij al bekend met journallen? Journallen is natuurlijk afgeleid van het Engelse journal, wat dagboek betekent. Je kunt het ook een beetje vergelijken met het schrijven in een dagboek, maar dat is niet helemaal wat journallen inhoudt. Als je gaat journallen, richt je je meer op bewustwording van je eigen gedachtes.

Je kunt bijvoorbeeld aan het einde van de dag opschrijven wat je gedachtes die dag voornamelijk zijn geweest. Zo krijg je inzicht in wat jou op een dag bezighoudt en wellicht kan je hier dan actie in ondernemen (als het bijv. veel piekeren is of als je slecht tegen jezelf praat, jezelf klein houdt of dat je je zorgen maakt over een bepaalde situatie).

Als je je namelijk bewust wordt van je eigen gedachtes, kun je ook kijken hoe dit invloed heeft op je gedrag. Want gedachten = gedrag. Zit je gedurende de dag niet lekker in je vel, dan zul je ook andere acties ondernemen dan de dagen dat je wel lekker in je vel zit en positieve gedachten hebt. Daarnaast zijn veel gedachten terugkomend of zelfs onbewust en heb je normaal gesproken niet eens door wat er allemaal door je hoofd spookt gedurende de dag. Het is dus nooit verkeerd om even een blik naar binnen te werpen om je bewust te worden hiervan. Dit geldt overigens ook voor je emoties. Je kunt ook elke avond opschrijven welke emoties je hebt gevoeld en proberen uit te zoeken waar die emoties vandaan komen.

Een andere manier om te journallen is om je wekker te zetten op 5 of 10 minuten en gewoon te gaan beginnen met schrijven. Je hoeft niet na te denken over wat je schrijft, als je maar schrijft en door blijft schrijven. Je kunt zelfs beginnen met: “ik weet niet wat ik moet schrijven”, want als je door blijft schrijven komen er vanzelf zinnen op papier. Soms komen er op deze manier juist hele mooie inzichten naar boven, omdat je je gedachten de vrije loop laat en het echt laat “flowen”. Zonder erbij na te denken vanuit je hoofd, zo op het papier.

Je gedachten opschrijven geeft sowieso meer rust in je hoofd, maar het is ook bewezen dat journallen stress verminderd, je communicatie kan verbeteren, het geeft een rustige geest en het is goed voor je geheugen.

Mijn favoriet van journallen is om ‘s ochtends of ‘s avonds een aantal dingen op te schrijven waarvoor ik dankbaar ben. Dit kan van alles zijn: wat ik die dag heb meegemaakt waar ik dankbaar voor ben, dat er weer een nieuw dag begint met nieuwe kansen, maar ook dankbaarheid voor intenties die wellicht nog niet uitgekomen zijn. Als je vaker nadenkt over de dingen waar je dankbaar voor bent, ga je automatisch gelukkiger en positiever in het leven staan.

Journal jij al elke dag?



3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page